Før et nyt emne eller en ny aktivitet påbegyndes, skal kadetterne have mulighed for at tænke over, hvor gode, de tror, de er til det nye emne/aktivitet. Kadetterne skal stille sig ved et af tallene på linjen, og dette tal skal vise, hvor gode, de tror, de er.
Tallet 1 viser, at kadetten ikke tror, de kender noget til aktiviteten, og tallet 10 viser, at kadetten har helt styr på emnet. Efter emnet/aktiviteten er blevet gennemgået, skal kadetterne stille sig på tallinjen igen på det tal, der viser, hvad de kan nu.
Øvelsen skal give kadetterne mulighed for at tænke over egne evner, før og efter et emne eller en aktivitet. På den måde kan både kadetten og instruktørerne se de fremskridt der bliver taget undervejs.
Instruktøren forklarer, hvad næste øvelse eller emne er, og siger:
"Vi har lavet en skala fra 1-10 på gulvet. Det er nu op til jer at vurdere, hvor gode, I tror, I er til næste øvelse/emne."
"Tallet 1 betyder, at I ikke har et stort kendskab til næste øvelse/emne. Tallet 10 betyder, at I har helt styr på det. I må gerne tænke over det og så stille jer ved det tal, I tror, I hører til."