Denne aktivitet går ud på, at instruktøren udfører den samme øvelse tre gange med forskellige regler for hver runde. Den fjerde gang, øvelsen skal gentages, er det kadetterne selv, der skal gøre det. Du kan se de fire runder nedenfor:
1: Instruktøren demonstrerer en proces i realtid (dvs. i den fulde tid, som det tager at udføre en øvelse) uden at kommentere på den.
2: Instruktøren demonstrerer den samme proces igen, men denne gang kommenterer instruktøren på det, som han/hun laver.
3: Instruktøren er nu en ”robot”, der kun kan udføre de ordrer, som deltagerne giver. Deltagerne råber handlingerne ud i lokalet.
4: Deltagerne prøver selv at udføre øvelsen.
Eksempel på en øvelse med hjerte-/lungeredning:
1: En instruktør kommer ind i et lokale og finder en livløs person på gulvet – instruktøren yder hjerte/lungeredning og tilkalder hjælp.
2: Instruktøren starter forfra, men fortæller nu, hvad der gøres undervejs.
3: Deltagerne skal nu i fællesskab fortælle, hvad instruktøren skal gøre fra start til slut.
4: Deltagerne skal nu prøve selv.
Eksempel på instruktioner til en øvelse med hjerte-/lungeredning:
"Vi skal lære at yde hjerte-/lungeredning. Det gør vi ved, at jeg først viser, hvordan man gør i tavshed. Derefter gør jeg det igen og fortæller undervejs, hvad jeg gør. Tredje gang skal I fortælle mig, hvad jeg skal gøre, og til sidst skal I selv prøve det."